SEJAUH MANA KETELUSAN BANK ISLAMIK?

Posted: November 30, 2009 in My live

 

SEJAUH MANA KETELUSAN BANK ISLAMIK?
———— ——— ——— ——— –
Jika dilayan kata kata staff bank islamik, memang sedap dia kutuk sistem loan konvensional yang kononnya tak telus dari segi jumlah interest yang dikenakan.
Tetapi cuba anda tengok sendiri pinjaman islamik terutamanya pinjaman kereta dan pinjaman peribadi. Mereka kata pinjaman islamik bukan terjemahan dari pinjaman konvensional, tetapi bila saya selidik, saya mendapati ianya hanyalah copy-cat produk konvensional sahaja.
Apa buktinya?
Saya ambil contoh pinjaman peribadi di sebuah bank R ini. Pinjaman ditawarkan pada 5.6% setahun sahaja untuk tempoh 5 tahun. Pinjam RM10,000, sebulan bayar RM 213 sahaja selama 60 bulan. Kononnya cukup murah 5.6% sahaja bang!
Ramai orang tak tahu, 5.6% setahun itu bukanlah kadar sebenar pinjaman. Sebaliknya ianya adalah kadar nominal sahaja. Dalam erti kata lain, kadar pada nama sahaja. Pinjaman islamik meniru sahaja format pinjaman peribadi konvensional, yang gemar publishkan kadar
nominal, dan bukannya kadar sebenar.
Kadar sebenar untuk pinjaman tersebut, perlu anda rujuk mengikut kadar APR (Annual Percentage Rate) dalam loan agreement anda. Itulah kadar sebenar pinjaman anda dan ia dinyatakan pada kadar 10.2% setahun.
Kalau anda tak percaya cakap saya, cuba anda kira pinjaman RM10,000 untuk tempoh 5 tahun dan kadar interest 10.2% setahun, dengan menggunakan calculator loan rumah. Anda akan dapat bayaran bulanan RM 213 sebulan sama seperti pengiraan kadar nominal di atas.
Persoalannya – Mengapa staff bank islamik tak cakap hal ini awal-awal? Mereka ni tak tahu menahu ke? Of course, sebenarnya ramai orang bank islamik, tak tahu menahu perkara ini, termasuklah penasihat syariah mereka sendiri. Pengetahuan mereka banyak bersandarkan ilmu agama sahaja. Bila bab promosi, mereka promosikan dengan cara condemn bank konvensional, sedangkan produk mereka copy-cat sebijik sebijik dan tidak telus macam konvensional. Iklan kadar lain, caj sebenar kadar lain!
NILAIKAN SENDIRI ZALIM ATAU TIDAK?
———— ——— ——
Saya pada mulanya macam tak percaya, bila baca dalam akhbar, tukang tarik kereta langgar dan pukul si peminjam yang gagal buat bayaran ansuran kereta mereka, ketika mereka re-posses kereta tersebut. Bukan sahaja mereka dipaksa bayar duit kopi dan dikenakan caj upah tarik yang mahal, malahan ada di antara mereka diperlakukan
dalam keadaan cukup ganas. Macam tak percaya saya. Maklum sajalah, kebanyakan loan kereta dimonopoli oleh satu bank islamik ini. Takkan bank islamik ini, upah samseng rampas kereta orang?
Maka, saya dengan sendirinya cuba test bank islamik ini. Saya sengaja tak bayar ansuran kereta saya 3 bulan. Genap bulan 3 payment patut dibayar, seorang bukan Islam telefon saya di pejabat dengan nada yang kasar dan kurang ajar, menuntut saya berjumpa dengannya di bawah. Jika tidak kereta saya akan dirampas. “Turun sekarang untuk
kita bincang!”
Of course, sebagai seorang yang bijak, saya beritahu dia, kalau kau pandai pandai nak rampas kereta aku, tanpa notis bank, aku akan buat laporan polis tuduh kau mencuri. Dia marah kerana saya nak buat laporan polis atas ugutannya itu. Dalam hati saya, bukannya aku tak tahu kau nak duit kopi!
Dengan serta merta, saya pergi ke bank tersebut, untuk settlekan out-standing ansuran kereta. Clearkan semua out-standing, supaya mereka takde alasan untuk ganggu hidup saya. Setelah buat bayaran, saya sempat menjenguk di tingkat 1 bank islamik tersebut untuk tengok kaunter penyelesaian loan kereta. Berlambak tukang tarik kereta, dengan pakaian ala samseng dan polis special branch, berkeliaran di situ dengan senarai nama peminjam yang lambat bayar ansuran. Dalam kereta mereka pun, siap ada radio walkie talkie untuk mereka berkomunikasi sesama mereka. Perghh hebat! Hebat betul bank
islamik ini upah samseng tarik kereta, untuk mengugut peminjam peminjam yang bermasalah. Dah lah cakap pun kurang ajar, buat tindakan tak ikut prosedur bank, malahan ada yang sanggup gunakan kekerasan untuk rampas harta orang.
Bila kereta dilelong, of course harga kereta lelong jauh lebih rendah dari harga jualan pinjaman kereta. Si peminjam, dah lah kena caj upah tarik kereta yang mahal, kemudian setelah kereta dilelong pun, masih menanggung hutang yang tak habis sebab takde rebet rebet. Berterusanlah si peminjam kena blacklist, menanggung hutang pinjaman kereta walaupun kereta sudah dilelong.
Bila baca leaflet pinjaman kereta ini, cukup cantik – pinjaman islamik yang telus dilakukan dengan akad sewa beli. Bila anda membeli kereta dengan skim pinjaman islamik mereka, anda umpama menyewa kereta dari mereka. Orang sewa kereta, kalau dah pulangkan,
tak perlu bayar sewa lagi. Tapi peminjam yang kereta sudah dilelong pun, masih kena blacklist dan tanggung hutang yang tak sudah sudah. Of course, kesengsaraan dan kesusahan si peminjam itu terlaku kecil azabnya jika dibandingkan dengan welfare pelabur pelabur bank islamik yang perlu dijaga dan dibelai.
CONCLUSION
————
Saya rasa cukuplah disini komen saya. Karang komen banyak-banyak, orang tuduh saya ni kononnya anti islam pulak, padahal saya cuma beritahu keadaan sebenar tentang islamik loan yang diwar-warkan lebih baik dari loan konvensional yang zalim.
Pada saya, loan islamik dan loan konvensional adalah sama sahaja. Kedua dua loan, bila anda pinjam, anda kena bayar lebih dari apa yang dipinjam. Tak perlu lah pusing cerita sana sini, untuk menghalalkan bayaran lebih (riba) itu.
Sebab pada saya, hutang pinjaman yang HALAL ADALAH PINJAMAN YANG SUDAH SELESAI DILUNASKAN SEPENUHNYA. Dalam hal skim pinjaman, tak perlulah mengaku skim pinjaman anda lebih halal dan lebih mulia dari orang lain, sedangkan apa yang anda lakukan 2 x 5 sahaja dengan mereka. Tak perlu condemn condemn hak orang lain sedangkan mutu kualiti khidmat bank anda sendiri masih rendah dan ditahap lembap!
Kalau boleh, ELAKKAN MENJUAL NAMA ISLAM SEMATA MATA UNTUK TUJUAN
KOMERSIAL (MENGAUT KEUNTUNGAN). Saya pun beri khidmat mengikut hukum
syariah sahaja di mana saya jaga bab halal haram dalam produk kewangan yang saya berikan kepada pelanggan pelanggan. Tetapi saya tidak pernah nak jual nama islam, to gain any profit. That’s not my style to do business. And just becoz i dont put the word islam kat
depan, IT DOES NOT MEAN perniagaan saya tak ikut hukum islam.
Jangan menuduh sembarangan, nanti terkena muka sendiri.
Dalam bab hutang pinjaman ini, Islam menyuruh kita kurangkan berhutang. Kalau terpaksa berhutang pun, berhutanglah mengikut kemampuan. Dan bila dah berhutang tu, cepat cepatlah selesaikannya, terutamanya jika kita berhutang dengan orang bukan Islam.
Yang penting, cuba anda dalami ilmu pengurusan hutang. Ilmu ini sangat berguna dalam pengurusan kewangan kerana ia boleh membantu anda menguruskan hutang dengan lebih berkesan.
Insya-Allah, kalau ada permintaan, saya boleh anjurkan satu kelas pengurusan hutang nanti. Tengoklah keadaan macam mana nanti.
“BERKHIDMAT UNTUK MASYARAKAT”
AZHA SYAZRI HJ AZIZAN
Manager – Insurance, Takaful & Investment (AFPM)

SEJAUH MANA KETELUSAN BANK ISLAMIK? ———— ——— ——— ——— – Jika dilayan kata kata staff bank islamik, memang sedap dia kutuk sistem loan konvensional yang kononnya tak telus dari segi jumlah interest yang dikenakan.  Tetapi cuba anda tengok sendiri pinjaman islamik terutamanya pinjaman kereta dan pinjaman peribadi. Mereka kata pinjaman islamik bukan terjemahan dari pinjaman konvensional, tetapi bila saya selidik, saya mendapati ianya hanyalah copy-cat produk konvensional sahaja.
Apa buktinya?
Saya ambil contoh pinjaman peribadi di sebuah bank R ini. Pinjaman ditawarkan pada 5.6% setahun sahaja untuk tempoh 5 tahun. Pinjam RM10,000, sebulan bayar RM 213 sahaja selama 60 bulan. Kononnya cukup murah 5.6% sahaja bang!
Ramai orang tak tahu, 5.6% setahun itu bukanlah kadar sebenar pinjaman. Sebaliknya ianya adalah kadar nominal sahaja. Dalam erti kata lain, kadar pada nama sahaja. Pinjaman islamik meniru sahaja format pinjaman peribadi konvensional, yang gemar publishkan kadar nominal, dan bukannya kadar sebenar.
Kadar sebenar untuk pinjaman tersebut, perlu anda rujuk mengikut kadar APR (Annual Percentage Rate) dalam loan agreement anda. Itulah kadar sebenar pinjaman anda dan ia dinyatakan pada kadar 10.2% setahun.
Kalau anda tak percaya cakap saya, cuba anda kira pinjaman RM10,000 untuk tempoh 5 tahun dan kadar interest 10.2% setahun, dengan menggunakan calculator loan rumah. Anda akan dapat bayaran bulanan RM 213 sebulan sama seperti pengiraan kadar nominal di atas.  Persoalannya – Mengapa staff bank islamik tak cakap hal ini awal-awal? Mereka ni tak tahu menahu ke? Of course, sebenarnya ramai orang bank islamik, tak tahu menahu perkara ini, termasuklah penasihat syariah mereka sendiri. Pengetahuan mereka banyak bersandarkan ilmu agama sahaja. Bila bab promosi, mereka promosikan dengan cara condemn bank konvensional, sedangkan produk mereka copy-cat sebijik sebijik dan tidak telus macam konvensional. Iklan kadar lain, caj sebenar kadar lain!
NILAIKAN SENDIRI ZALIM ATAU TIDAK? ———— ——— —— Saya pada mulanya macam tak percaya, bila baca dalam akhbar, tukang tarik kereta langgar dan pukul si peminjam yang gagal buat bayaran ansuran kereta mereka, ketika mereka re-posses kereta tersebut. Bukan sahaja mereka dipaksa bayar duit kopi dan dikenakan caj upah tarik yang mahal, malahan ada di antara mereka diperlakukan dalam keadaan cukup ganas. Macam tak percaya saya. Maklum sajalah, kebanyakan loan kereta dimonopoli oleh satu bank islamik ini. Takkan bank islamik ini, upah samseng rampas kereta orang?  Maka, saya dengan sendirinya cuba test bank islamik ini. Saya sengaja tak bayar ansuran kereta saya 3 bulan. Genap bulan 3 payment patut dibayar, seorang bukan Islam telefon saya di pejabat dengan nada yang kasar dan kurang ajar, menuntut saya berjumpa dengannya di bawah. Jika tidak kereta saya akan dirampas. “Turun sekarang untuk kita bincang!”
Of course, sebagai seorang yang bijak, saya beritahu dia, kalau kau pandai pandai nak rampas kereta aku, tanpa notis bank, aku akan buat laporan polis tuduh kau mencuri. Dia marah kerana saya nak buat laporan polis atas ugutannya itu. Dalam hati saya, bukannya aku tak tahu kau nak duit kopi!
Dengan serta merta, saya pergi ke bank tersebut, untuk settlekan out-standing ansuran kereta. Clearkan semua out-standing, supaya mereka takde alasan untuk ganggu hidup saya. Setelah buat bayaran, saya sempat menjenguk di tingkat 1 bank islamik tersebut untuk tengok kaunter penyelesaian loan kereta. Berlambak tukang tarik kereta, dengan pakaian ala samseng dan polis special branch, berkeliaran di situ dengan senarai nama peminjam yang lambat bayar ansuran. Dalam kereta mereka pun, siap ada radio walkie talkie untuk mereka berkomunikasi sesama mereka. Perghh hebat! Hebat betul bank islamik ini upah samseng tarik kereta, untuk mengugut peminjam peminjam yang bermasalah. Dah lah cakap pun kurang ajar, buat tindakan tak ikut prosedur bank, malahan ada yang sanggup gunakan kekerasan untuk rampas harta orang.
Bila kereta dilelong, of course harga kereta lelong jauh lebih rendah dari harga jualan pinjaman kereta. Si peminjam, dah lah kena caj upah tarik kereta yang mahal, kemudian setelah kereta dilelong pun, masih menanggung hutang yang tak habis sebab takde rebet rebet. Berterusanlah si peminjam kena blacklist, menanggung hutang pinjaman kereta walaupun kereta sudah dilelong.
Bila baca leaflet pinjaman kereta ini, cukup cantik – pinjaman islamik yang telus dilakukan dengan akad sewa beli. Bila anda membeli kereta dengan skim pinjaman islamik mereka, anda umpama menyewa kereta dari mereka. Orang sewa kereta, kalau dah pulangkan, tak perlu bayar sewa lagi. Tapi peminjam yang kereta sudah dilelong pun, masih kena blacklist dan tanggung hutang yang tak sudah sudah. Of course, kesengsaraan dan kesusahan si peminjam itu terlaku kecil azabnya jika dibandingkan dengan welfare pelabur pelabur bank islamik yang perlu dijaga dan dibelai.  CONCLUSION ————
Saya rasa cukuplah disini komen saya. Karang komen banyak-banyak, orang tuduh saya ni kononnya anti islam pulak, padahal saya cuma beritahu keadaan sebenar tentang islamik loan yang diwar-warkan lebih baik dari loan konvensional yang zalim.  Pada saya, loan islamik dan loan konvensional adalah sama sahaja. Kedua dua loan, bila anda pinjam, anda kena bayar lebih dari apa yang dipinjam. Tak perlu lah pusing cerita sana sini, untuk menghalalkan bayaran lebih (riba) itu.
Sebab pada saya, hutang pinjaman yang HALAL ADALAH PINJAMAN YANG SUDAH SELESAI DILUNASKAN SEPENUHNYA. Dalam hal skim pinjaman, tak perlulah mengaku skim pinjaman anda lebih halal dan lebih mulia dari orang lain, sedangkan apa yang anda lakukan 2 x 5 sahaja dengan mereka. Tak perlu condemn condemn hak orang lain sedangkan mutu kualiti khidmat bank anda sendiri masih rendah dan ditahap lembap!  Kalau boleh, ELAKKAN MENJUAL NAMA ISLAM SEMATA MATA UNTUK TUJUAN KOMERSIAL (MENGAUT KEUNTUNGAN). Saya pun beri khidmat mengikut hukum syariah sahaja di mana saya jaga bab halal haram dalam produk kewangan yang saya berikan kepada pelanggan pelanggan. Tetapi saya tidak pernah nak jual nama islam, to gain any profit. That’s not my style to do business. And just becoz i dont put the word islam kat depan, IT DOES NOT MEAN perniagaan saya tak ikut hukum islam. Jangan menuduh sembarangan, nanti terkena muka sendiri.
Dalam bab hutang pinjaman ini, Islam menyuruh kita kurangkan berhutang. Kalau terpaksa berhutang pun, berhutanglah mengikut kemampuan. Dan bila dah berhutang tu, cepat cepatlah selesaikannya, terutamanya jika kita berhutang dengan orang bukan Islam.
Yang penting, cuba anda dalami ilmu pengurusan hutang. Ilmu ini sangat berguna dalam pengurusan kewangan kerana ia boleh membantu anda menguruskan hutang dengan lebih berkesan. Insya-Allah, kalau ada permintaan, saya boleh anjurkan satu kelas pengurusan hutang nanti. Tengoklah keadaan macam mana nanti.   “BERKHIDMAT UNTUK MASYARAKAT”
AZHA SYAZRI HJ AZIZANManager – Insurance, Takaful & Investment (AFPM)

 

Comments
  1. kelabu anak putih says:

    saya pun kene juga utang kad kredit 3 ratus pun minta mcm yahudi

  2. saya anak kedah says:

    saya ada pengalaman dan sampai sekarang pun masih berdepan dengan problem ni.Kereta dah la kena tarik, dah 6 tahun kes ni.sampai hari ni masih lagi berhutang dengan bank.kereta dah kena lelong, baru-baru ni agensi pengutip hutang call kata dari bank siap kata dia lawyer lagi.kita pun hari tu ntah apa bangang leh pecaya cakap dia kata nak antak saman.esok tu kelam kabut meminjam bayar kat bank.bank pun heran tup tup nak bayar utang.bank mesti lah ambik dah mangkuk ayun ni iaitu aku sendiri menyerah diri pergi bayar.

    dah bayar baru terperasan apasal bangang yang aku pergi bayar amenda.
    dah dapat duit agensi ni apalagi bertalu-talu call nak suruh bayar lagi.Sakit jiwa betul,dengan bunyi telefon dah trauma,aku rasa kalau boleh saman maunya aku saman kerana menyebabkan trauma.

    dalam hal ni bank memang tak mengamalkan win-win situation.dah la orang tu kena tarik kereta , saman lagi,tak mampu bayar tambah lagi caj-caj yang ntah pa-pa termasuklah yuran kat peguam.maksudnya dalam hal ni ,bank still boleh buat untung,caj interest dikenakan selagi aku tak leh bayar.

    lawak,masa belum kereta kena tarik bayaran bulan rm380.00 dah kena tarik takdak budi bicara sebulan rm 300.00 dah la kereta pun dah takdak.abis tu patutnya panggil aku ni cakap cik tak mampu nak bayar sekian-2 amaun,buat masa ni cik mampu bayar berapa teruskan dahulu,
    lepas cik mampu bayar balik ikut schedule.dah tarik kereta suruh orang bayar pula,

    sorila akak melalut,sebab nak lepas geram.tq

    • ahchai says:

      hahahaahah!!!!! setakat nih ini lah komen terbaik pernah saya baca…

      Apa yang penting sekarang akak boleh berbincang dgn bank atau akak hanya bayar RM 100 sebulan dan jangan kurang dari tu.
      bagi membuat penyata bulanan akak berjalan.

      Sepatutnya pihak bank panggil dan berbincang utk kurangkan bayaran.
      tapi mcm biasalah lah kan bank takkan ambil tahu masalah ni ;p

Leave a Reply

